Blogi

Kohti onnistunutta kehitysprojektia, osa 15: Tarkistuslistat

Share |

Maanantai 10.12.2018 - Tuottavuusaktivisti Reino Myllymäki


Kävin kolmisen vuotta sitten kaksikin kertaa polvileikkauksessa. Operaatiossa leikattiin tähystyksellä vasemman polven nivelkierukkaa. Operaation mennessä minulta varmistettiin moneen kertaan, että kysymyksessä oli nimenomaan vasen polvi. Siihen piirrettiin tussilla jopa nuoli. Kysyinkin sitten henkilöltä, joka saattoi minut leikkaussaliin, että kuinka monesti he olivat leikanneet väärän polven. Kuulemma sellaista ei ollut hänen 25-vuotisella urallaan tapahtunut kertaakaan.

Itse leikkaussalissa käytiin läpi tarkistuslista. Se ei ollut kovin pitkä ja kysymyksiin vastattiin nopeasti. Mutta tarkistuslista ainakin käytiin läpi.

9789527044322.jpgLentokonetyyppikohtaiset tarkistuslistat ovat lentämisen nykypäivää, oli kyseessä sitten pienkoneet, matkustajakoneet tai sotilaskoneet. Jokainen lentäjä tietää, että lentoturvallisuuden toteutuminen on kiinni siitä, että yhdessä sen vaarallisimmista vaiheista, lentoonlähdössä, kaikki on kunnossa.

Eräässä lento-onnettomuudessa kauan sitten kävi niin, että lentokone ei yksinkertaisesti noussut ilmaan. Jostain syystä lähtökiitoa ei keskeytetty ajoissa, jolloin kone ajoi kentän päädystä läpi ja osui kaasunjakeluasemaan (!) pahoin seurauksin. Ihme kyllä, muutamat matkustajat selvisivät hengissä.

Koneen jäänteitä tutkittaessa selvisi, että laskusiivekkeet olivat olleet sisällä, vaikka niiden pitäisi olla ulkona riittävän nostovoiman saamiseksi lentoonlähdössä. Ohjaamon äänitallentimesta selvisi, että tarkistuslistan läpikäynnin aikana ohjaamossa kävi lentoemäntä juttelemassa illan ohjelmasta. Kun häiriön jälkeen tarkistuslistan läpikäynti jatkui, yksi kohta jäi välistä. Laskusiivekkeet.

Ohjaamossa oli myös järjestelmä, joka varoitti siitä, että laskusiivekkeet olivat sisällä. Äänimerkkiä ihmeteltiin, mutta sen merkitystä ei tajuttu, jolloin korjaavat toimenpiteet jäivät tekemättä. Oli niin kiire ilmaan, että jäi varmistamatta, että ilmaannousu onnistuu.

Olen itse kehitellyt kehityshankkeita varten tarkistuslistoja. Yksi niistä on jopa otettu Projecttop-ohjelmistoon mukaan. Mutta kehityshankkeita on kovin erilaisia - niinkuin lentokoneitakin - joten yleistä "patenttiratkaisua" on vaikea tehdä. Jokaisen projektin kannattaisi tehdä itselleen tarkistuslista, jossa varmistettaisiin projektien menestystekijöiden olemassaolo vaikka joka viikko.

Jos omaa tarkistuslistaa ei ole, kannattaa turvautua ulkopuolisiin konsultteihin ja heidän tarkistuslistoihinsa, kokemuksiinsa ja ulkopuoliseen näkemykseensä.

Kirjoittaja, tietokirjailija ja tuottavuusaktivisti Reino Myllymäki, on tutkinut tietojärjestelmäprojektien onnistumista vuodesta 2009 ja julkaissut aiheesta kaksi kirjaa. Hän on myös Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry:n hallituksen jäsen ja tietoyhteiskuntatoimikunnan puheenjohtaja. Tämä blogikirjoitus julkaistaan myös hänen verkkosivuillaan www.tuottavaksi.fi/blogi.html.

Avainsanat: onnistunut projekti, johtaminen, kehitystyö, digitalisaatio, projektityö, cockpit resource management, CRM